Gimv-kapitaal versterkt XL video

09-12-2011

Wat eind juli al werd aangekondigd, is nu ook op papier officieel: het Gimv-XL-fonds investeert 19 miljoen euro in het Oostendse XL Video, de wereldspeler in verhuur van videotechnologie.

De kapitaalinjectie van GIMV-XL heeft onmiddellijke gevolgen voor de Oostendse verhuurder van videotechnologie. CEO René de Keijzer: “We waren al die jaren een bvba gebleven,
maar hebben het bedrijf nu omgevormd naar een naamloze vennootschap. Met het vers geld kunnen we enerzijds een uitbetaling doen aan de aandeelhouders en anderzijds een
kapitaalverhoging doorvoeren om verder te groeien.” Chris Depreeuw van oleochemiebedrijf Oleon wordt voorzitter van de raad van bestuur, die naast de 47% van GIMV-XL vooral uit
buitenlandse aandeelhouders bestaat.

“Een ander gevolg”, zegt de Keijzer, “is dat er in de bedrijfsvoering nu meer de nadruk komt te liggen op het financiële en op het management. GIMV is een Europese  investeringsmaatschappij met ruim 30 jaar ervaring in private equity en venture capital die deuren kan helpen openen in België. Ze investeerden in West-Vlaanderen eerder al in Electrawinds, Vandemoortele, Punch Powertrain en Pinguin Lutosa.”

XL Video is wereldleider op het vlak van LED-schermen voor binnen- en buitentoepassingen, cameracaptatie en beeldverwerking en -projectie via superheldere projectoren, en dat
alles mét bediening. De Keijzer: “We gaan van standaardoplossingen tot uiterst creatief maatwerk. Video is trouwens een steeds belangrijker rol gaan spelen bij evenementen.
Vroeger was het een luxe, nu gewoon noodzaak.” Meest bekende klanten zijn uiteraard U2, Coldplay, Kings of Leon en de Foo Fighters, maar ook het verzorgen van Formule 1-
wedstrijden, grote autosalons en farmaceutische congressen staan op het palmares.

René de Keijzer: “90% van onze 75 miljoen euro omzet gaat naar verhuur, maar onder de merknaam Pixled ontwikkelen en verkopen we ook LED-toepassingen aan andere verhuurbedrijven wereldwijd. Ons kantoor in China, dicht bij de fabrikanten van LED’s, met twee Belgische en tien Chinese medewerkers, is daarbij een grote troef.”

Nauwkeuriger tracking systeem

Het spontane voorstel van GIMV om met XL Video samen te werken, opent perspectieven. René de Keijzer: “Onze branche is zeer kapitaalsintensief met een grote permanente
voorraad aan duur state-of-the-art materiaal. Verder uitbreiden kost dus pakken geld.” Over waar en met wie er mogelijk zal worden uitgebreid, laat de Keijzer nog niet in zijn kaarten
kijken: “We zijn nog volop aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn. Wat we wél gaan doen, is onze manier van werken optimaliseren door een nauwkeuriger tracking systeem
te implementeren. Ons materiaal is over de hele wereld verspreid en daar beter zicht op krijgen, zal ons toelaten in de toekomst nog efficiënter te werken.”

Het nieuwe tracking systeem heeft ook gevolgen voor het personeelsbestand. René de Keijzer: “Nu hebben we 220 vaste werknemers en tal van flexibel inzetbare freelancers.
De meesten zijn gebaseerd in Engeland, de ideale uitvalsbasis naar alle hoeken van de wereld. Door onze gestage groei, zullen dat er in de toekomst zeker meer worden, ook al is het ook voor ons  moeilijk om mensen met een technisch profiel te vinden. Jonge mensen vinden het een leuke job: de wereld zien en topevenementen van op de eerste rij kunnen meemaken. Maar eens ze een gezin hebben, wordt dat voordeel eerder een nadeel. Nochtans kennen we weinig verloop.”

Voelt een wereldspeler als XL Video de crisis? René de Keijzer: “Twee jaar geleden gingen we door een moeilijke periode omdat we veel klanten uit het bedrijfsleven hebben die hun
evenementen afbouwden. Nu is er ook crisis, maar deze keer wordt er géén paniekvoetbal gespeeld.” (SD)

XL Video werd in 1995 in de VS opgericht door Nederlander Marcel de Keijzer. Twee jaar later stapte zijn broer René in de Belgische tak, die een spin-off was van Rock Torhout. In 2005 volgt een reorganisatie met de oprichting van de XL Holding die ook vestigingen in Atlanta en Georgia (USA) en China omvat. XL Video wordt al snel extra large in Europa met op vandaag twee vestigingen in Duitsland, twee in Engeland en één in Nederland en Frankrijk. In België zijn er vestigingen in Gentbrugge en in de Oostendse industriezone Plassendale, naast Electrawinds langs de A10.

www.xlvideo.com

PDF-file 2.2mb