PinguinLutosa Food Group investeert 17 miljoen euro

09-12-2011

Vanaf april 2012 moet een nieuwe diepvrieslijn voor de verwerking van bladgroenten (voornamelijk spinazie) en bonen operationeel zijn op de productiesite van PinguinLutosa Food Group te Westrozebeke. Een deel van de productie die nu in het Verenigd Koninkrijk gebeurt, verhuist naar deze vestiging. De reorganisatie heeft ook gevolgen voor de site in Langemark waar twee oudere lijnen ontmanteld worden.

PinguinLutosa Food Group gaat voor 17 miljoen euro investeren in de vestiging te Westrozebeke. Er komt een nieuwe bladgroenten- en bonenlijn, inclusief een nieuwe tunnel. In
een eerste fase zal de investering zowat 11 miljoen euro kosten. Tegen april 2012 moet de nieuwe installatie operationeel zijn. In de tweede fase zal de logistiek aangesloten
en verder uitgebreid worden.

De reorganisatie zal ook gevolgen hebben voor de vestiging in Langemark. “We gaan daar twee oudere productielijnendemonteren waardoor 24 arbeiders de overstap zullen maken naar Westrozebeke. Langemark zal zich voortaan enkel nog concentreren op stockage van bulk, verpakking en bereidingen. Groenten zullen er niet meer ingevroren worden”, vertelt co-gedelegeerd bestuurder Herwig Dejonghe. “Die oude lijnen hadden een capaciteit van zo’n 10 ton per uur en dat is slechts de helft van de capaciteit van de nieuwe installatie. De technologie is de laatste tien jaar enorm geëvolueerd, zeker op het vlak van bladgroenten en de verwijdering van vreemde voorwerpen. We willen de kans niet missen om producten van een nog betere kwaliteit af te leveren. Om competitiever te worden, investeren we verder in automatisering. Ook een deel van de productie die nu in het Verenigd Koninkrijk gebeurt, verhuist naar Westrozebeke. Met de nieuwe lijn willen we op deze site al onze bladgroentenactiviteiten concentreren. De locatie in Vlaanderen biedt ook logistieke voordelen.”

Kapitaalverhoging

Het voorbije jaar is het beursgenoteerde PinguinLutosa Food Group haast onherkenbaar veranderd. Dit komt door twee belangrijke overnames, met name van het Franse d’Aucy Frozen Foods en het Belgische Scana Noliko. De groep telt nu drie divisies: diepvriesgroenten (Pinguin, 13 productiesites, inclusief d’Aucy), diepgevroren aardappelproducten
(Lutosa, twee productiesites) en conserven (Scana Noliko, twee productiesites). Met Hein Deprez en Herwig Dejonghe heeft de groep twee gedelegeerd bestuurders waarbij die laatste als COO de operationele leiding waarneemt.

In maart dit jaar ondertekende PinguinLutosa een princiepsovereenkomst met Gimv over de volledige overname van Scana Noliko. Dit bedrijf met vestigingen in Bree en Rijkevorsel
verwerkt oogstverse groenten en fruit en bereidt ook kant-en-klare voeding zoals soepen, sauzen, dips en pastaschotels. Door deze acquisitie verruimde PinguinLutosa zijn assortiment met voedingsconserven in glas en blik. PinguinLutosa betaalde 115 miljoen euro voor de totaliteit van de aandelen van de vennootschappen (inclusief de vastgoedvennootschap).

Om deze acquisitie te financieren voerde PinguinLutosa Food Group onder meer een kapitaalverhoging door van 44 miljoen euro (inmiddels volledig onderschreven door Food
Invest International, GIMV en Boerenbond). Bovendien kreeg het bedrijf een brugfinanciering van 30 miljoen euro van de controlerende aandeelhouder Food Invest International
(familie Deprez).

Actief in 104 landen

Kort na de zomer volgde er nog een belangrijke acquisitie. Op 1 september nam PinguinLutosa namelijk de diepvriesactiviteit d’Aucy Frozen Foods van CECAB over. Deze Franse groep telt productiesites voor diepvriesgroenten in Frankrijk (2), Polen (4) en Hongarije (1), naast een verkoopkantoor in Brazilië. De diepvriesdivisie telt 750 medewerkers en verkocht 135.000 ton in 2010.

PinguinLutosa bedient alle marktsegmenten: de grote en middelgrote distributie, de foodservice via groothandelaars (het commerciële restaurantwezen en collectiviteiten) en de voedingsindustrie (bereide maaltijden, soepfabrikanten, gnocchiproducenten, …). In 2010 realiseerde de groep (zonder d’Aucy en Scana Noliko) een omzet van 483,6 miljoen euro. Het totale verkoopvolume liep op tot 648.158 ton. 89% van de omzet wordt geëxporteerd. Na de overnames telt PinguinLutosa Food Group zo’n 2.600 medewerkers, 17 productiesites en 19 verkoopfilialen (nieuwkomers zijn Egypte en Indonesië), met verkoop in 104 landen. (MD)

www.pinguinlutosa.com
Ondernemers 20 9 december 2011